Social Media skolan

 

Maskotar-1-(utan-text)

 

 

Det finns ungefär lika många definitioner av sociala medier som det finns social media konsulter. Ska man tro wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_medier) så är sociala medier ett nytt och växande verktyg inom marknadsföring, bland annat för där definieras det också som:

”Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.”

och som

”Sociala medier definieras av de miljontals samtal som sker på webben varje dag, samt konsten för hur de förs.”

Vilket ytterligare visar på hur många tolkningar det finnscat_seminarium

Det gemensamma med de flesta definitionerna är att det handlar inte om teknik, utan om ett beteende.
Men att tekniken gör det möjligt.

Sociala medier handlar om konversationer och relationer mellan individer. Det är alltid en individ som konverserar med en annan individ eller flera individer i en grupp, men man har en roll, som dessutom kan vara olika beroende på vilka man pratar med och i vilket sammanhang.

Precis som när vi pratar med våra kollegor på fikarasten, vänner på festen eller familjen vid middagsbordet. Beteendet är den samma men helt plötsligt går det snabbare och vi når fler. Utmaningen för företag och organisationer idag handlar om hur man kan bli en naturlig del av de konversationer som ändå pågår. Man måste försöka skapa ett förtroende för att förtjäna att vara med och för att någon ska lyssna på vad man säger.

Liten ordlista

Aggregator
Något som samlar information från olika informationskällor. Verbet “att aggregera” innebär att samla och filtrera information. Exempel: Toyota lanserade en sajt som aggregerar pratet om Toyota efter problem med bilar som kan få problem – Toyota Conversations.

AFK
Förkortning av “away from keyboard” och betyder alltså när du inte sitter vid datorn. Tidigare används främst begreppet IRL som betyder “in real life” men kritiken mot IRL är att du är i “det riktiga livet” även när du är uppkopplad och sitter vid datorn.

Blogg
Förkortning av “webblogg”, i princip bara en enkel sajt är inlägg visas i en omvänd kronologisk ordning. Många förknippar dessa med dagböcker på Internet, men det är bara ett av många användningsområden.

Blogger Relations
Att arbeta med att bygga relationer med bloggare, på liknande sätt som PR-konsulter historiskt har arbetat med att bygga relationer med journalister. Detta område är så pass nytt att det är svårt att säga exakt hur man ska göra för att inte irritera bloggare då de skiljer sig mer från varandra än journalister som i regel har liknande utbildning i bakgrunden.

Bloggosfären
Bloggosfären är ett begrepp för det gemensamma utrymme som bildas av alla bloggar tillsammans.

Flash
En teknik som ägs av företaget Adobe och används bl a för att kunna visa video på Internet på en enkelt sätt. Idag finns det konkurrerande tekniker men de flesta sajten inom ljud och video bygger fortfarande på Flash.

Hashtag
En “hashtag” kan beskrivas som en etikett som beskriver innehållet i en uppdatering på Facebook eller en “tweet” i Twitter etc. Den ska med ett fåtal tecken beskriva vad det handlar om t ex ett visst ämnesområde eller att det har att göra en speciell konferens. Du kan testa att söka på #socialamedier på Twitter så får du se hur det fungerar. Standard är att symbolen # används dvs en “brädgård” eller “fyrkant”.

IRL
Förkortning av “in real life” och är motsatsen till vid eller i datorn. Detta begrepp ersätts allt mer med förkortningen AFK (se ovan) då personer fortfarande är “i det riktiga livet” trots att de sitter framför datorn.

Mash Up
När flera informationskällor eller sajter kombineras för att bilda en helhet. Det kan handla om att blanda en karta med bilder för att visa var i världen de är tagna eller visa vilka videoklipp som det skrivs om på två olika bloggar samtidigt osv. Exempel på mash ups kan du hitta här.

Meme (eller Internet meme)
Ett meme är kan jämföras med en “modefluga” dvs något som hypas hysteriskt under ett tag för att sedan bytas ut mot något nytt och hett. Exempel på memes är fenomenet rickrolling där människor luras att titta på ett videoklipp där sedan Rick Astley dyker upp i en märklig dans från 1987.

Metadata
Metadata är data om data. I den fysiska världen t ex på ett bibliotek så finns det ett kort med information om varje bok; författare, förlag, ämnesområde osv. Det är exempel på metadata. På Internet så kan metadata t ex beskriva hur långt ett videoklipp är, vilka personer som är med i klippet och vem som har laddat upp det på Internet osv. Metadata spelar en väldigt viktig roll i sociala medier.

Mikroblogg
En mikroblogg är som det låter en blogg i mini-format, dvs du får bara skriva ett visst antal tecken. I Sverige var Jaiku populärt ett tag, Bloggy dök upp som en svensk konkurrent men idag är det främstTwitter som dominerar. Förenklat så är syftet främst att se vad alla pratar om bland användargrupperna (ofta early adopters och har ett digital inflytande) samt att vara delaktig i olika diskussioner. En framgångsfaktor är att dela med sig av bra innehåll som andra finner användbart.

Nanoblogg
Nanoblogg påminner om “Mikroblogg” ovan men låter dig bara skriva max ett ord. Du kan läsa mer på Nanoblogg.se.

Podcast
En podcast är en serie med ljud- eller videofiler som mer eller mindre regelbundet publiceras och i samma ögonblick som ett nytt avsnitt publiceras så laddas det automatiskt ner till alla de som prenumererar på det.  Ett exempel på en podcast är This Week In Tech och TorsdagsSurr.se (produceras av Urban Lifestyle AB).

RSS
Förkortning av real simple syndication och är en standard för att prenumerera på innehåll (text, dokument, video eller ljud). Är grunden för podcasting (se Podcast ovan). RSS kan hjälpa dig att hålla koll på ett stort antal informationskällor och tar informationen till dig istället för att du ska behöva gå ut och leta efter den. Exempel på RSS-läsare är Google Reader(webbaserad), FeedDemon (PC) ochNetNewWire (Mac).

Sociala Bokmärken
De senaste åren har vi gått allt mer från att ha våra egna hemliga och lokala bokmärken till att dela med oss av vad vi tycker är intressant och/eller kul. På så sätt kan alla ta del av vad människor runt om i världen tycker är intressant just nu. Den kanske mest populära tjänsten ärDelicious., där kan du bl a få listor på vad som är hett just nu och du kommer åt dina bokmärken oavsett var du är just nu.

Sociala Nätverk
Sajter som samlar dina sociala kontakter på ett ställe och har olika möjligheter att kommunicera med dina kontakter. Det största exemplet är Facebook men det går även att skapa små nischade sociala nätverk kring t ex ett visst ämnesområde med tjänsten Ning.

Semantiska Webben
Lite förenklat så kan man säga att idag består Internet av en massa sidor med text som inte är strukturerad på ett sätt som datorer har lätt att förstår och hantera. Det finns mängder med dubletter av information och mängder av olika språk. I den semantiska webben beskriver man innehållet på ett sådant sätt att datorer kan på riktigt förstå innebörden och hela Internet blir som en enda stor smart databas.

Streaming
Streaming innebär att du tar del av ljud eller video utan att ladda ner ljud- eller videofilen till din dator. YouTube är exempel på video som streamas till din dator. Det finns även live streaming vilket innebär att video eller ljud sänds och tas emot samtidigt. Exempel på en tjänst för live streaming är Ustream.

Tweet
En “tweet” är ett inlägg eller ett meddelande på tjänsten Twitter. Det för max vara 140 tecken långt.

UGC / User Generated Content
UGC eller användargenererat innehåll är producerat av “vanliga människor” och inte mediabolag. Idag är UGC en självklar del av vår Internetupplevelse och en av grunderna i sociala medier.

Viral Marknadsföring
För att något faktiskt ska bli viralt så krävs att människor sprider det till tillräckligt många kompisar som fortsätter att sprida det tills en exponentiell tillväxt uppstår. Viral marknadsföring innebär att eftersträva detta dvs att försöka producera t ex videoklipp som ska spridas på det här sättet.

Virtuella Världar
I regel syftas det på tredimensionella världar där man kan leva ett parallellt liv, men de skulle i princip även kunna vara textbaserade. Det pratades mycket om virtuella världar runt 2007 då SecondLife sågs som framtiden för Internet. Vad som hände var att hypen dog men delar av begreppet virtuella världar kommer att påverkar Internets utveckling, frågan är bara hur.

Vodcast/Videopodcast
Se “Podcast” ovan. I detta fall är det video och inte ljud.

Webb 2.0
I regel hemsidor där användarna kan anpassa och interagera med hemsidan på något sätt. Webb 2.0 har växt och nu mer och mer ersatts av begreppet “sociala medier”.

Webb 3.0
Begreppet  ”webb 3.0″ eller “web 3.0″ är lite svårt att fånga och det finns olika syn på vad det innebär. Men många menar att det har att göra främst med “den semantiska webben” som vi beskriver längre upp.

Wiki
En wiki fungerar lite som ett uppslagsverk där flera olika personer kan samarbete med att lägga in och redigera information. Det största exemplet på en wiki är Wikipedia som idag är ett enormt uppslagsverk med en imponerande bredd och även ett stort djup i många ämnen och. Det finns även en svensk version här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *